mandag 11. januar 2010

Slik dyrker du kreativitet

I dag har jeg lyst til å si litt om kreativitet.

Driver å leser en bok av Lucy Küng - Strategic management in the media heter den. Når det kommer til strategilitteratur som i tillegg handler om en bransje jeg er spesielt interessert i, så må jeg si at det er en av de bedre bøkene jeg har lest.

I et av bokens 11 kapittel kom jeg inn på et som handlet om kreativitet og innovasjon. Kapitlet er ikke utelukkende knyttet til mediebransjen - jeg ser i alle fall flere bruksområder for denne teorien. Det skal jeg komme tilbake til avslutningsvis.

"Research into creativity is based, at root, on psyhcology. It focuses on the initial inspiration - the "bright idea" - that leads to the creation of a new product or service. Innovation from this perspective is understood as the successful implementation of creative ideas in the shape of processes, products or services."


Årsaken til at nettopp dennne delen var så spennende,er kanskje fordi jeg liker å anse meg selv som en kreativ person. Fraværet av blogginnlegg fra min side, skulle kanskje ikke tilsi det, men boka ga meg litt insikt på hvorfor jeg kanskje ikke føler har boblet over av kreative tanker på en stund.

Lucy Küng setter opp fem punkter som er ment å fostre kreativitet i et arbeidsmiljø. Disse punktene er:
- Oppmuntring
- Autonomi (selvstendighet eller en form for frihet)
- Ressurser
- Utfordring og
- Sammensetning av team

Å oppmuntre til kreativitet kan sikkert gjøres på flere vis. I en fase der man jobber med ideer er det likevel viktig at man gis anledning til å komme med ideer uten at disse på noen måte latterliggjøres. Hvis ideen for eksempel spøkes bort av noen andre - for eksempel fra din arbeidsleder - så vil kanskje den som kommer med ideen føle at viktigheten av kreativitet er bare noe en pynter seg med, og at lederen ikke tar verken prosjektet eller et uttalt ønske om å skape et kreativt arbeidsmiljø alvorlig. Tar man ideen på alvor, selv om ideen i utgangspunktet kanskje ikke er den beste, så vil det gi motivasjon til mer kreativ tenkning.

For at kreativiteten skal blomstre, mener Küng at det er viktig for de som er involvert i et kreativt prosjekt at de ikke bindes opp i en mengde rapportering og ting som ikke er essensielle for prosjektet. Prosjektgruppa bør heller ikke være for bundet til hvordan målet skal nås, så lenge målet er definert. Denne friheten (autonomien) gir prosjektdeltakerne eierskap i prosjektet og altså økt motivasjon til å yte.

Autonomi - mener jeg - henger sammen med ressurser, som er neste punkt på lista. Hvis jeg skal ikke får frihet til å konsentrere meg om den kreative prosessen i prosjektet, men må bruke tid på å skrive rapporter, så har man en innskrenkning i ressursene (ressurser = tid og penger) som kan oppleves problematisk for å gjøre den kreative jobben. For lite ressurser vil gi gruppa mindre anledning til å leke seg fram til konsepter og løsninger, mens for mye ressurser kan gjøre at en mister det fokus og disiplinen gruppa bør ha i forhold til prosjektet. Ingen enkel balansegang, med andre ord.

På Küngs 5-punktsliste finner vi også utfordring. Med dette mener hun at prosjekt bør være utfordrende framfor overveldende, at det ikke bør være rutinepreget og at prosjektet er mobiliserende på en gruppe som man opplever har riktig ekspertise til å løse oppdraget og evnen til kreativ tenkning. Det siste henger også sammen med hvordan en komponerer laget. Har man klart å sette sammen et lag med nøyaktig samme bakgrunn, ekspertise og perspektiver, så klarer man kanskje ikke å se annet enn den ene, åpenbare løsningen?

Vel, jeg føler jo at jeg kan analysere min egen situasjon ut fra de parametrene som Küng her trekker opp. Denne bloggen - som for meg i utgangspunktet skulle være et kreativt prosjekt - har ikke lyktes. Årsakene til det er mange, men ut fra 5-punktslista til Küng, kan jeg jo se for eksempel at jeg ikke har hatt nok tid til å sette meg ned å skrive (manglende ressurser) og jeg har hatt for mye annet å gjøre (manglende autonomi) med jobb, samboer, feriering og utdanning.

På samme måte kan jeg analysere andre "prosjekter" jeg er involvert i. Når det gjelder utdanningssituasjonen, så ser jeg at ressursene har vært begrenset - først og fremst tiden, jeg ser at prosjektet/studiet har lidd under at jeg har vært bundet til mange andre oppgaver, mens på jobben ser jeg at mange rutinemessige oppgaver, liten tid til å dyrke ideer og manglende oppmuntring har lagt et altfor tungt lokk på min egen kreativitet.

Men nå som jeg har identifisert "problemene", så er det kanskje overkommelig å igjen få mine kreative prosjekter til å spire? Det er i alle fall lov til å håpe :-)

Ingen kommentarer: