lørdag 26. juli 2008

Alt du går glipp av

Som relativt oppegående vesner gjør vi mennesker valg hele tiden. Noen velger å komme tidlig i jobb på bekostning av (lang) utdannelse. Noen velger å stifte familie, mens andre velger å leve livet alene. Noen velger laks til middag, andre velger snegler. Hele tiden tar man valg, og valgene preger deg som person og dine omgivelser, riktignok i ulik grad som du selv skjønner etter eksemplene jeg allerede har gitt.



velge valgte, valgt (norr velja, besl med *II ville)
1 av egen vilje bestemme seg for (noe); slå inn på, satse på; preferere

I betydningen av å velge som du ser over biter jeg meg merke i satse på. Når man tar et valg, så satser man på en ting framfor noe annet. Å satse på skal jeg komme tilbake til. Et valg trenger ikke å utelukke et annet valg, men valget du tar vil begrense muligheten for i hvilken grad man virkelig kan satse på de ulike valgene:

Da Lofoten fikk sin fastlandsforbindelse - Lofast - så valgte man fergefri forbindelse fra Lofoten og nordover, samt at man reduserte reisetiden med ferge sørover med én time. Dette - i tillegg til styrket fergesamband mellom Bognes og Lødingen var det man fikk. For å oppnå dette betalte man rundt 1,7 milliarder kroner og et særdeles svekket fergesamband mellom Skutvik i Hamarøy og Svolvær i Vågan.

Valget som ble gjort har ført til at turistene strømmer til Lofoten, reiselivsnæringen i Lofoten jubler og handelsnæringen i Harstad/Narvik/Svolvær fryder seg drøye halvåret etter den storstilte åpningen av fastlandsforbindelsen. Men om tonen er god i Hålogaland etter at Lofast kom på plass, er man ikke like fornøyd i Salten.

Etter at Skutvik-ferga har redusert antall avganger fra 11 i døgnet i 2007 til én avgang i 2008 frykter man på Hamarøy at Knut Hamsuns rike vil dø ut når de har mistet hovedfartsåren til Lofoten. I Bodø jamres det også over at byens status som fylkeshovedstad er truet (av Narvik). For med storflyplass, endestasjon på jernbanen, samt ferger og hurtigbåter i hytt og gevær er transport veldig viktig for Bodø. Med Lofast på plass og et svakere fergetilbud mellom Skutvik - Svolvær og Bodø - Moskenes er det grunn til bekymring - ikke bare for Salten.

  • flypassasjerer i Lofoten reiser i større grad enn tidligere via Evenes enn Bodø


  • yrkessjåfører signaliserer at de heller vil kjøre via Sverige og Narvik til Lofoten enn å bli borte i en fergekø


  • turoperatører varsler at de vurderer å droppe Lofoten som turistmål fordi fergeproblematikken blir for mye å svelge for turistene. Med Lofoten borte fra turkartet signaliserer operatørene også at Bodø blir uinteressant.

Hva konsekvensene av dette blir kan man jo bare spekulere i. Kanskje betyr det at folketallet i Nordland bare fortsetter å synke? Kanskje blir det på andre siden av grensen mot øst at jubelen blir størst etter Lofast? Kanskje,kanskje,kanskje...


Dette ble kanskje en digresjon i forhold til innledningen om enkeltpersoners valg i det daglige, men det viser at valg får konsekvenser, ofte for flere enn dem som tar beslutningen.


Derfor: Tenk nøye gjennom hva du velger, og stå for valget du har gjort!




Ingen kommentarer: